Wednesday, January 23, 2013

Developmental Dislocation of Hip (DDH)

Lebih kurang 2 minggu lagi sebelum Athirah dimasukkan ke hospital untuk menjalani pembedahan DDH. Yes. Athirah adalah salah seorang kanak-kanak/bayi yang mengalaminya. I won't say a disease, because it is not. Hanya kekurangan, I would say.

Let's skip the drama.

Ape DDH? tak pernah dengar pun kan? well, same here. sangat tergamam apabila doktor gtau kaki kanan terkeluar dari soket pinggul. 


Developmental Dysplasia of the Hip or DDH is generally the preferred term for babies and children with hip dysplasia since this condition can develop after birth. DDH is a medical term for general instability, or looseness, of the hip joint. Doctors use a number of different terms for hip dysplasia depending on severity and time of occurrence. These names include:
  • Hip Dysplasia
  • Developmental Dislocation of the Hip (DDH)
  • Hip Dislocation
  • Developmental Dysplasia of the Hip (DDH)
  • Acetabular Dysplasia
  • Congenital Dislocation of the Hip (CDH)
The term Congenital Dislocation of the Hip (CDH) tends to refer to a defect where something is missing or added to normal tissues. In the case of DDH, the infant/child’s joint is otherwise normal except for the instability.

human hip joint as it should appearSubluxation when the ball is not aligned properly with the socket. A mild form of hip dysplasiaLow Dislocation when the ball is just outside of the socket. A more serious form of hip dysplasia. High dislocation - the ball is completely removed from the hip socket. A severe form of hip dysplasia.

refer gambar atas. based on athirah's xray, aku tgk aku dah hampir ke high dislocation. sedih kan? hati ibu mana yang xsedih....

apa punca nya? remain unknown. here's the fact.

The exact cause(s) are not known. However it is widely believed that hip dysplasia is developmental. This is because hip dysplasia is known to develop around the time of birth, after birth, or even during childhood. This is also why hip dysplasia is often referred to as developmental dysplasia of the hip (DDH).

ramai berpendapat ianya genetik. well, tiada sejarah keluarga kami mengalami DDH. mungkin ini cara Allah nak uji kami. kami redha.

nak cerita panjang2, aku bukan doktor. aku study thru google je. 

pendek cerita, 7 februari ni, athirah dijadualkan untuk pembedahan di ppum. pembedahan yang macam mana? macam ni..

1. Athirah akan dibawa masuk ke operation theatre (OT) dan diletakkan di bawah xray. berpandukan imej di xray, our paediatric orthopaedic expert, Prof Saw Aik, akan tarik tulang kaki kanan (tanpa bedah) dan cuba masukkan kembali ke dalam soket tulang pinggulnya. jika berjaya, athirah akan terus dipakaikan simen selama 6 minggu hingga 3 bulan.

2. Jika tidak berjaya memasukkan tulang kaki Athirah, Prof Saw Aik akan bedah kaki Athirah - for a clearer version. Jika soket pinggul tersumbat, akan dicuci terlebih dahulu, dan seterusnya cuba untuk memasukkan tulang kaki kanan kembali.

3. Jika masih tidak berjaya - kemungkinan akibat "ball" tulang kaki sudah membesar, tidak muat untuk dimasukkan ke soket, mereka akan 'bentuk'kan kembali "ball" tulang kaki supaya muat untuk dimasukkan ke dalam soket. Ini adalah peringkat yg lebih radikal di mana tulang akan ditarik dgn lebih kuat supaya benar-benar masuk ke soket. seterusnya akan diikat dan dipasang simen. 


Follow up akan diteruskan sekurang-kurangnya sehingga Athirah berusia 16 tahun untuk memantau tumbesaran tulang kaki athirah. Untuk beberapa bulan selepas pembedahan, dimaklumkan kadar tumbesaran kaki athirah dikhuatiri akan semakin perlahan sepanjang proses bersimen tu. selepas simen dibuka, insya Allah, semua akan kembali ke sedia kala..


Ok, rasanya cukup dari medikal. tak perlu menulis dari segi perasaan. tak cukup ruang nak meraung-raung kat sini.. tak pe la. 

insya Allah, akan di update gambar-gambar atau status athirah.. 


hanya kami sekeluarga mengharap doa dari kalian, semoga pembedahan kali ini berjalan dengan lancar, speed recovery, dan my baby girl dapat berjalan dengan baik sekali..


amin...



8 comments:

  1. salam kak,
    boleh tak saya nak email/contact no akk?
    saya nak dapat kan info pasal DDH ni.

    ReplyDelete
  2. assalmualakikum kak,
    Mau tanya Gimana perkembangan putri kakak , setelah menjalani operasi.
    bisakah di share. karena saya juga seorang ibu dengan anak terkena DDH.
    Dokter mengaruskan operasi juga.

    Trims

    ReplyDelete
  3. Salam Puan, Baby girl saya juga mengalami DDH. Dia akan di disimen pad 5 Oktober nie.. Mcm mane ye penjagaan bayi yang bersimen nie?

    ReplyDelete
  4. Salam Puan, Baby girl saya juga mengalami DDH. Dia akan di disimen pad 5 Oktober nie.. Mcm mane ye penjagaan bayi yang bersimen nie?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi, aisyah. Macammana baby girl anda sekarang? Bolehkah share dengan saya sebab anak perempuan (18 bulan)akan operation juga pada feb 2016. Harap dapat maklumat yang lebih lanjut.

      Delete
  5. selamat sejahtera. anak perempuan saya 18 bulan akan jalan pembedahan pada feb ini. Bolehkah saya dapatkan maklumat yang lebih teliti dan penjagaan semasa simen.? Harap dapat maklum balas dari anda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Puan samantha..boleh x saya nk contact puan sb anak sy pon akan menjalani operation open reduction pada 4.7.17 ni..mcam mana penjagaan selepas disimen?

      Delete
    2. Puan samantha..boleh x saya nk contact puan sb anak sy pon akan menjalani operation open reduction pada 4.7.17 ni..mcam mana penjagaan selepas disimen?

      Delete